طراحی نما

  • ۲۰۶۷

طراحی نما با سبکهای کلاسیک - نئوکلاسیک - باروک - مدرن - پست مدرن  

 

نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان تاثیر قابل توجهی در برداشت و تلقی افراد از کیفیت و ساخت هر پروژه ساختمانی دارد. نمای بیرونی ساختمان هویت یک ساختمان است که باید همگون با بافت نمای ساختمان های مجاور باشد .هنگام ورود به یک منطقه مسکونی و مشاهده ساختمان های منطقه اولین و مهم ترین چیزی که به چشم بیننده می رسد طراحی نمای آن ساختمان ها ست. نمای ساختمان ها جزء اصلی ساختمان بوده و نمود خارجی هر بنا می باشد که سازنده ی بدنه و تصویر ذهنی شهروندان از آن شهر است. به همبن علت طراحی نما از مهم ترین عوامل در صنعت ساختمان سازی است. استودیو قاف به عنوان یک شرکت طراحی نمای ساختمان با سالها سابقه و تجربه در همه مراحل طراحی نما و ظاهر بیرونی ساختمان در خدمت شماست.

چیزهایی که باید راجع به طراحی نما بدانید

نمای هر ساختمانی نشان دهنده هویت یک بنا است. یک معمار یا سازنده با  طراحی مناسب به ساختمان خود هویت، اعتبار و شخصیت می بخشید. طرح ظاهری نما باید بیانگر عملکرد و کاربری ساختمان باشد و مورد استفاده از آن را به بیننده القا کند. بطور مثال نمای یک ساختمان اداری بایستی با عملکرد ساختمان همخوانی داشته باشد.

سلیقه شخصی کارفرما در بحث طراحی بسیار تاثیر گذار است. این امر در سطح گسترده شهری و نمای عمومی بدون در نظر گرفتن اصول زیبایی شناسی و بافت شهری می تواند یک نقطه ضعف محسوب شده و می تواند باعث ناهمگونی بافت شهری شود. بنابراین اعمال سلایق شخصی بدون در نظر گرفتن نمای محیط نه تنها به زیباتر شدن ساختمانها کمکی نمیکند بلکه باعث آشفتگی میشود. نمای هر ساختمان در یک شهر تاثیر مستقیم روی بدنه ی خیابان ها یا میدان هایی که در آن قرار گرفته است دارد.

عوامل زیادی در طراحی نمای بیرونی ساختمان تاثیر دارد. برخی از این عوامل به شرح زیر می باشد:

  • چشم نوازتر شدن ظاهر ساختمان ها
  • عدم انتقال آلودگی صوتی
  • جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول مختلف
  • محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی نظیر زلزله و باد و باران
نمای کلاسیک
طراحی نمای ساختمان کلاسیک

مواردی که باید در طراحی نمای ساختمان لحاظ شود

1-معماری ساختمان: عمر مفید یک ساختمان مسکونی حدود 30 تا 50 سال است .باید برای این سال ها به فکر یک طراحی نمای ساختمان زیبا و چشمگیر بود تا از زیبایی و ابهت ساختمان طی این سال ها کم نشود و ایجاد خستگی در چشم افراد نکند.

2- ایجاد هماهنگی با معماری شهری: هر شهر و محله ای هویت و شخصیت مخصوص به خود را دارا است. یک طراحی نمای ناهماهنگ و ناهمگون به تاریخ ، زیبایی و بافت منطقه لطمه می زند. برای همین است که هنگام طراحی نمای ساختمان باید به معماری شهر و منطقه توجه ویژه نمود.

3- تعرفه طراحی نمای ساختمان :برای این که ساختمان یک نمای زیبا و مناسب با بودجه داشته باشد باید از همان ابتدا یک طراحی درست و حساب شده انجام شود. تعرفه طراحی نما ساختمان بسته به متریال و تعداد طبقات متفاوت است. با بررسی دقیق و کارشناسی میتوان از افزایش قیمت طراحی نما ساختمان جلوگیری کرد.

طراحی نما ترموود
نمای ساختمان چوب ترموود

اصول کلی برای طراحی نما ساختمان

زیبایی نمای یک ساختمان روی جذابیت بیشتر فضای عمومی تاثیرگذار است . بهتر است یک ساختمان علاوه بر منحصر به فرد بودن با همسایگی هایش نیز هماهنگی داشته باشد و خطوط و متریال هایی از نماهای آن منطقه در طراحی نما دیده شود. در طراحی نما،باید فرهنگ و بافت منطقه بررسی شود و با هنر معماری و خلاقیت طراح ترکیب شود تا ظاهر چشم نوازی برای ساختمان ساخته شود.

نورپردازی نما :

نورپردازی باعث میشود نمای ساختمان در شب مانند روز تاثیر گذار باشد. از این رو طراحی نورپردازی به اندازه طراحی خود نما حائز اهمیت است. نورپردازی نباید خیلی خیره کننده باشد. در نگاه اول باید نما به چشم بیاید و بعد نورپردازی جلب توجه کند.

پویایی در طراحی نما :

با تغییر ابعاد بازشوها و ترکیب متریال های مختلف و استفاده از المان های افقی و عمودی میتوان نمای پویایی ایجاد کرد. نمای ساختمان پویا و سیال در نگاه بیننده جذاب تر و از لحاظ بصری با ارزش است.

خوانایی نما :

سادگی و خوانایی نما برای ساختمان های چند طبقه و بلند مرتبه از اصول طراحی نما است و باید در طراحی از ایجاد تنوع بیش از اندازه جلوگیری شود. استفاده از مصالح تک رنگ با بافت های شبیه به هم میتواند در ایجاد خوانایی مثمر ثمر باشد .استفاده از المان های برجسته افقی و عمودی باعث کاهش این یکنواختی میشود.

طراحی نما سازگار با محیط زیست
طراحی نمای مدرن

سازگاری نما با اقلیم :

توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از مهمترین اصولی است که باید در طراحی معماری ساختمان به آن توجه شود. نما به عنوان بدنه ساختمان، وظیفه محافظت از ساختمان و مهیا کردن آسایش ساکنین را بر عهده دارد. پس باید در شرایط متغیر جوی، از سازه در برابر تنش های آب و هوایی محافظت نماید.

سازگاری نما با سازه :

اولین نکته در ایستایی یک نما ،اتصال اصولی آن به سازه ساختمان است. فرایند طراحی نما یک حرکت رفت و برگشتی از پلان به سازه است . بدنه نما با در نظر گرفتن اینکه از چه مصالحی استفاده میشود، باید اتصالات محکمی با سازه اصلی داشته باشد. بنابراین باید تمام جزئیات طراحی نما با نقشه سازه منطبق باشد. از مشخصه های یک ساختمان استاندارد، اتصالات یکپارچه بدنه ساختمان با ساختار و سقف میباشد.

انواع طراحی نما ساختمان

مواردی که ذکر شد در طراحی تمام نماهای مجمع های مسکونی، اداری و تجاری باید مورد توجه قرار گیرد. اما خود ساختمان ها با توجه به کاربری آنها طراحی های نمای ویژه ای می طلبد که به ذکر آنها خواهیم پرداخت.

طراحی نمای شهری: در نماهای شهری باید به نوع ساختمان توجه نمود و برای طراحی هوشمندانه اقدام نمود. مثلا در ساختمان های بلند مرتبه یا آسمان خراش ها نمی توان از نمای کلاسیک استفاده نمود.

طراحی نمای ویلا و ساختمان های ویلایی: به علت وجود ویلا ها در مکان هایی با شرایط اقلیمی متفاوت باید به طراحی نمای ساختمان در این گونه از مناطق دیدی ویژه داشت. سبک طراحی نما در این گونه ساختمان ها نوعی مخصوص به خود است که کاربری این ساختمان ها را نشان می دهد.

نمای ویلا باید زیبا، متمایز، مقاوم، هماهنگ با کل بنا، و متناسب با بودجه کارفرما باشد. توجه به معیارهای زیبایی شناسی نه تنها هزینه ای بر پروژه تحمیل نمی کند بلکه از ساخت یک سازه نازیبا جلوگیری میکند.استفاده از سبک های کلاسیک، مدرن و سنتی ایرانی میتواند یکی از معیارهای طراحی نما باشد.

در طراحی نمای ویلا یا طراحی نمای ساختمان یک طبقه  از ترکیب دو یا چند رنگ ، طرح و مصالح مختلف استفاده می شود. نمای بیرونی ساختمان های ویلایی می تواند سبک طراحی داخلی خانه را نشان دهد.

طراحی نمای ساختمان 3 تا 5 طبقه : در طراحی نمای ساختمان های 3 طبقه ، 4 طبقه و بالاتر باید به جنبه های زیبایی شناختی در کنار نمای قابل رویت از سطح خیابان توجه شود. نمای ساختمان های آپارتمانی می تواند تلفیقی از سبک های متفاوت با استفاده از متریال هایی مانند سنگ ، گرانیت ، آجر ، سیمان ، کامپوزیت و ترموود باشد. در طراحی نمای آپارتمان ها باید به همگونی نما با بافت منطقه و همچنین بودجه کارفرما توجه گردد.

طراحی نمای برج: به علت بلند مرتبه بودن این گونه از ساختمان ها باید در طراحی نما آنها ایده هایی بکر و تازه داشت تا در طولانی مدت چشم را خسته نکند . از طرفی نمای برج نباید باعث آلودگی بصری در شهرنشود. این عوامل در کمیته نمای تهران و شهرستان ها از عوامل اصلی تایید نمای برج هاست.

طراحی نمای ویلایی ساختمان شیراز
نمای ویلایی ساختمان شیراز

مصالح قابل استفاده در نما ساختمان:

نوع مصالح و سبک نمای ساختمان نشان دهنده کاربری و هویت ساختمان است.در پروسه طراحی نما و انتخاب سبک و متریال باید سازه و کاربری ساختمان در نظر گرفته شود. دوام و حفظ زیبایی مصالح در درجه اول و وزنی که هر کدام به نمای ساختمان میدهند در درجه دوم از عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع مصالح نما محسوب می شوند. استفاده از مصالح سبکی مانند ورق آلومینیوم ، چوب، اچ پی ال و همچنین سرامیک پرسلانی ، سنگ های صنعتی و فایبرسمنت ، در کدام وزن های متفاوتی به نمای ساختمان می دهند.

امروزه تکنولوژی جدیدمصالح نوینی از قبیل ترموود ، کامپوزیت، سوییس پرل یا گاما استون را در اختیار طراحان و سازندگان قرار داده است . نمای کرتین وال شیشه ای یا گلس ویو نیز که خود خاصیت سازه ای دارد سازگاری مناسبی با سازه نمای ساختمان دارد.

به طور کلی در طراحی نمای یک ساختمان تنوع رنگ و تنوع بافت از اهمیت زیادی برخودار است. شما می توانید با انتخاب مصالح مناسب و در نظر گرفتن جزییات فنی و ترکیب بندی به نمای مناسبی دست یابید.

سنگ های طبیعی

از نمونه سنگهای طبیعی مورد استفاده در نمای ساختمان  سنگهای آهکی و آذرین هستند. سنگ های آهکی به دلیل رگه رگه بودن استحکام بالایی ندارند و معمولا چسبندگی خوبی به نمای ساختمان ندارند.

نماهای کامپوزیت

حاصل از ترکیب چند نوع ماده هستند که خواص این مواد مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به اجزای جزء دارد.

نماهای شیشه ای

شیشه ها جزء موارد جدا نشدنی از ساختمان محسوب می شوند ظهور شیشه های رفلکسی و استفاده آن در ساختمانها امکان استفاده حداکثر از روشنایی را بوجود می آورد.

نمای آجری

آجر یکی از مصالحی است که در هر گوشه از معماری سنتی ما دیده می شود و استفاده از آن در نماهای امروزی یادآور رنگ و بوی گذشته است . آجر نما در کوره های آجرپزی تولید می شوند. این کوره ها ، مدل های مختلفی دارند و در واقع آجر به صورت سنتی در کوره های آجرپزی تولید می شود.  متریال آجر دارای ضریب انتقال حرارتی پایین است و در نتیجه از اتلاف انرژی جلوگیری میکند.

نمای ساختمان آجری
نمای ساختمان آجری

نماهای رومی

در اجرای نمای رومی از سنگ های طبیعی و گاهی اوقات از سیمان استفاده میشود. سبک طراحی کلاسیک نمای رومی آنها باعث شکوه و زیبایی منحصر بفرد ساختمان میشود.

نمای بتن اکسپوز ساختمان:

بتن اکسپوز به بتنی گفته می شود که سطح نمایان نهایی کار صاف و صیقلی باشد و بر روی سطح بتنی پوششی دیگری اجرا نخواهد شد. بنابراین ، کیفیت ظاهری و سطح بتن در سازه های عمومی و بنا های معماری نقش زیادی دارد. ساخت قطعات بتنی مسلح با طرح و اندازه مورد نظر در کارخانه به صورت پیش ساخته انجام میگیرد. امروزه در نماهای مدرن استفاده از پنل های بتنی پیش ساخته در طرح های متنوع ،کاربرد بسیاری دارد و در میان معماران سبک مدرن طرفداران بیشماری بدست آورده است.

نماهای ترکیبی ساختمان

نماهای ترکیبی تلفیقی از چند نوع از مصالح مختلف هستند. در این سبک نما می توان از آجر، سنگ ، گرانیت، چوب، کامپوزیت ، بتن اکسپوز و سایر مصالح ساختمانی استفاده کرد.

نماهای بایرامیکس

بایرامیکس نوعی از ملات تزیینی است که در نمای ساختمان های ویلایی استفاده فراوانی دارد . بر خلاف سایر نماها که از سنگ طبیعی تولید می شود بایرامیکس ملاتی از سنگ های گرانیتی و رزین های طبیعی و مصنوعی است. ملات بایرامیکس نوعی از پوشاننده هست که برای نماهای خارجی و داخلی استفاده می شو. این ماده بر روی انواع مصالح مثل شیشه رنگ چوب سیمان و … قابل اجراست و پس از خشک شدن شبیه به سنگهای تزیینی میشود.

نماهای چوبی

در نماهای چوبی از ترمووود استفاده میشود که با اینکه سابقه زیادی در کشور ما ندارد اما جایگاه خود را در نماهای ساختمانی پیدا کرده اند و بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

طراحی ساختمان آجرنما
طراحی ساختمان آجرنما

سبک های طراحی نما:

طراحی نمای کلاسیک و نئو کلاسیک ویا رومی

استفاده از المان های مخصوص و منحصر به فرد در طراحی نمای ساختمان به بنا چهره ای زیبا و مشخص می دهد. طراحی نما رومی سبکی الهام گرفته از معماری روم باشتان با ستون و المان های مجلل است.  به این نوع طراحی ، طراحی نمای نئوکلاسیک نیزمی گویند.به کار بردن انواع ستون از متریال های مختلف و همینطور استفاده از سنگ و چوب در این نوع طراحی نما به ساختمان زیبایی دو چندان می دهد. برای دارا بودن یک ساختمان با این گونه طراحی می توانید از مشاورین طراحی نمای ساختمان با تجربه و حرفه ای در استودیو قاف بهره مند شوید.

طراحی نمای مدرن

طراحی نمای مدرن از قوانین معماری مدرن پیروی می کند. بر خلاف طراحی نمای کلاسیک در نمای مدرن ساختمان تزئینات حذف شده و عناصر به کار رفته شکل ساده تری دارند. نمای مدرن بر اساس آخرین پیشرفت ها که با متریال های به روز و متنوعی انجام میگیرد جای خود را در طراحی نما باز کرده است. استفاده از انواع مصالح ساختمانی که علاوه بر زیبایی به ساختمان شما هویت میبخشد. مصالحی چون شیشه، کامپوزیت و فلز با سبکی نوین و طراحی زیبا و همچنین استفاده از نورپردازی با جدیدترین روش ها و رنگ بندی های متنوع که به ساختمان جلوه ای پر شکوه خواهد داد. همچنین هزینه طراحی نمای مدرن بسته به متریال اولیه استفاده شده می تواند پایین تر از سبک های دیگر باشد.

طراحی نمای مینیمال

این نوع سبک که بر اساس سادگی در طراحی و نفی هر گونه تزئینات زائد است در ایران طرفداران زیادی ندارد. در این نوع طراحی نما از تعداد محدودی متریال استفاده شده و کاربرد ساده و صریح فرم ها اصل طراحی است.

نما ساختمان سیمان سفید
طراحی نمای آپارتمان سیمانی

 نمای تلفیقی

در این نوع طراحی که بیشتر در ساختمان های اداری و تجاری کاربرد دارد ،از ترکیب شیشه، سنگ و کامپوزیت استفاده میشود. ویژگی این گونه طراحی در این است که انواع متریال ها در طراحی نمای ساختمان تلفیقی کاربرد داشته و می توان از آنها استفاده نمود . با ایجاد موج و طرحهای تلفیقی های بر روی نما میتوان بر زیبایی هر چه بیشتر آن افزود.

 نمای ایرانی اسلامی

در این نوع طراحی نمای ساختمان که بیشتر در ساخت مساجد و اماکن مذهبی کاربرد دارد از مصالحی همچون سنگ و کاشی و آجر استفاده می شود و بیشتر در تزئینات آن از نقوش اسلیمی استفاده میشود. طراحی نمای اسلامی دارای ویژگی منحصر به فرد و المان های مشخصی است که این گونه طراحی ها را شاخص نموده است. از جمله این المان ها: قوس ها ، کاربندی ها ، و مقرنس کاری و کتیبه ها ،ستون ها و گره ها میباشد.

همان گونه که در بالا ذکر شد طراحی نمای ساختمان تنوع بسیاری دارد اما برای این که شما در طراحی نمای ساختمان خود دچار مشکل و پرداخت هزینه های گزاف برطرف نمودن مشکلات نشوید لازم است که این کار را به افراد با تجربه و حرفه ای در این زمینه بسپارید. استفاده از این گونه افراد به شما امکان می دهد که از طراحی زیبا و مشاوره آنها استفاده نموده و از پرداخت هزینه های اضافی توسط شما جلوگیری می شود دفتر معماری استودیو قاف به عنوان یک شرکت طراحی نمای ساختمان با اعتبار و سابقه کار بالا آماده ارایه مشاوره رایگان به کارفرمایان و سازندگان میباشد.

نمای ساختمان اداری
طراحی نمای ساختمان اداری

پیشنهادهای استودیو قاف برای انتخاب سبک طراحی نما

  • نوع کاربری ساختمان در طراحی نما به شیوه مدرن بسیار تاثیر گذار است.به طور مثال اگر کاربری ساختمان اداری باشد برای دیده شدن بیشتر، نمای کامپوزیت پیشنهاد میشود.متریال کامپوزیت این امکان را به شما میدهد که برجستگی ها و فرورفتگی های مناسبی در نما خلق کنید که به زیبایی نما کمک شایانی می کند. متریال شیشه یا همان کرتین وال نیز به دلیل بازتاب و شکست نوری که ایجاد میکند میتواند ویژگی هایی که طراح در نما به آنها دقت کرده است را نمایان کند.
  • موقعیت مکانی که ساختمان در آن واقع شده نیز در انتخاب سبک طراحی نما تاثیر گذار است. به طور مثال نمای ملکی که در خیابان اصلی واقع شده با ملکی که در کوچه ای فرعی قرار دارد متفاوت خواهد بود. برای ساختمان های اداری مستقر در گذرهای اصلی نمای مدرن پیشنهاد میشود.
  • مساله مهم دیگر در طراحی نمای برخی از ساختمان های شاخص ادرای و تجاری توجه به فضای کافی برای نصب و قرار گیری تابلو بر روی نمای ساختمان است. بنابراین کاربری ساختمان شما نقش مهمی در روند ساخت و طراحی نمای ساختمان مورد نظر دارد.
طراحی نمای ساختمان دو طبقه
طراحی نمای ساختمان دو طبقه اجری

ضوابط پیشنهادی طراحی نما توسط کمیسیون طراحی شهری:

  • در طراحی نما عملکرد ساختمان(مسکونی، اداری و …) مد نظر قرار گیرد.استفاده از کامپوزیت برای نماهای مسکونی توصیه نمی شود.
  • در طراحی نما ترجیحا حداکثر از 2 نوع مصالح با رنگ غالب روشن و ملایم (سفید، کرم، شیری) استفاده شود. و همچنین استفاده از رنگ های نامتعارف و تند در نمای ساختمان توصیه نمی شود.
  • مصالح استفاده شده در نما از جنس و کیفیت با دوام و مرغوب انتخاب شود.
  • برای اجرای سنگ ها در نما از اسکوپ استفاده گردد و در صورت استفاده از آجر در نما، از بندکشی استفاده شود.
  • در نمای ساختمان و جایی که با انسان در ارتباط است ،از مصالحی که عکس العمل منفی در انسان ایجاد می کند مانند فلز و اجسام برنده یا شکننده پرهیز شود.
  • حتی المقدور از شیشه ساده وبرای کاهش آلودگی صوتی از پنجره دوجداره استفاده شود.
  • استفاده از پنجره یکسره جهت باکس راه پله ممنوع است.
  • قاب پنجره و اجزای نما در صورت همرنگ بودن با نمای اصلی مجاز می باشد.
  • فضای ورودی ساختمان تعریف شده و دعوت کننده باشد و با عقب رفتگی در پلان طراحی شود.
  • در طراحی نما به تناسب و توازن خطوط ریتم افقی و عمودی غالب توجه شود.
نمای مدرن ساختمان
طراحی نمای مدرن ساختمان

اجرای نمای ساختمان :

یک طراحی خوب زمانی به چشم بیننده می آید که درست اجرا شده باشد. اجرای نمای ساختمان بسته به نوع مصالح نما و روش نصب انواع مختلفی دارد. اجرای نمای ساختمان به سه روش انجام میشود:

اجرای نما با ملات سیمان:
  • در این روش از ملات ماسه سیمان برای نصب مصالح ساختمانی بر روی نما استفاده می‌شود.
  • از مزایای این روش این است که در بیشتر موارد به دلیل تراز نبودن نمای ساختمان‌ها در هنگام اجرا،استفاده از روش ملات باعث می‌شود تا میزان خطا کاهش یابد.
  • مزیت دیگر این روش پیوند مستحکم مصالح نما به جداره اصلی ساختمان است که احتمال سقوط مصالح را کاهش میدهد.
  • یکی از معایب روش نماکاری با ملات این است که دوغاب استفاده ‌شده موجب کثیف شدن نما می‌شود.
  • یکی دیگر از معایب این روش سنتی این است که اجرا با سرعت کمتری پیش میرود.
  • در روش نماکاری با ملات، نیروی اجرایی نیاز به تخصص خاصی ندارد و استادکاران حرفه ای آن را انجام میدهند، که این امر درصد خطای کار را بالا میبرد.
اجرای نمای خشک:
  • در این روش از پیچ و مهره‌های مخصوص و ریل‌های تعبیه ‌شده برای اتصال مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.
  • در این روش اجرای نما کاملاً خشک و بدون استفاده از ملات و دوغاب انجام می‌شود.
  • از مزایای روش نمای خشک عایق‌بندی صوتی و حرارتی ساختمان بعد از اجرا است.
  • به دلیل نیاز نداشتن این روش به داربست، سرعت اجرای نمای خشک افزایش می‌یابد. سرعت و سهولت اجرای نمای ساختمان‌های مرتفع آن را به یکی از روش های رایج نماسازی تبدیل کرده است.
  • از دیگر مزایای این روش عدم ایجاد ضایعات ساختمانی است.
  • همچنین امکان ترمیم و تعویض مصالح مخدوش روی نما نیز وجود دارد.
  • در نمای خشک از مصالحی چون پانل سنگی، صفحات کامپوزیتی، رسی و… استفاده می‌شود.
  • در این روش باید از نیروی متخصص استفاده شود اما می‌توان به کارگرهای ساده هم آموزش داد.
اجرای نما با استفاده از چسب:
  • در این روش از چسب مخصوص برای اتصال مصالح ساختمانی به نما استفاده میشود. انتخاب چسب مناسب بر اساس خصوصیات فنی مصالح به‌کاررفته صورت می‌گیرد.انتخاب چسب مناسب به دانش فنی و مهندسی نیاز دارد. چسب مانند مواد الاستیکی، حرکات ارتعاشی کاشی و آجر را به حداقل می‌رساند.
  • در این روش باید از پلاستر سیمانی ‌به عنوان زیر ساز استفاده شود و بعد مصالح ساختمانی آغشته به چسب روی آن نصب شوند.در نظر داشته باشید که حتما قبل از قرار دادن مصالح روی جداره،سطح پشت مصالح به ‌صورت یکدست با چسب پوشانده شده باشد.از مزایای این روش افزایش عمر نمای ساختمان است.در این روش مهندس ناظر باید از بندکشی‌ها اطمینان حاصل کند وگرنه آب به پشت مصالح نفوذ کرده، یخ میزند و مصالح نما را از بدنه جدا میکند .
اجرای نمای ساختمان
تیم اجرای نمای ساختمان

قیمت طراحی نمای ساختمان

عوامل متعددی در قیمت طراحی نما تاثیر گذارند . این عوامل در کنار هم تعرفه و هزینه طراحی نما ساختمان را تعیین می کنند.

برخی از مسایل تاثرگذار در قیمت طراخی نمای ساختمان :

  • سبک ساختمان
  • مواد اولیه و متریال مورد استفاده
  • متراژ و ابعاد نما
  • حق الزحمه پیمانکاران و عوامل فنی

سبک نمای ساختمان (نمای مدرن، کلاسیک، ترکیبی یا سنتی)مهمترین عامل در تعیین هزینه تمام شده نماست. در کنار سبک، متریال مورد استفاده، متراژ نمای ساختمان و هزینه‌ی حق الزحمه از دیگر عواملی هستند که در تعیین قیمت نهایی طراحی نما تأثیرگذار هستند.

هزینه‌ای که برای طراحی یک نمای مناسب می‌کنید در نهایت به نفع کارفرما خواهد بود. چرا که در هزینه های پیش بینی نشده احتمالی صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

طراحی نما دارای ۳ فاز است و در نهایت طرحی برای اخذ تأییدیه و مجوز از شهرداری آماده میشود. بر اساس برآوردها و بررسی قیمت‌ مصالح و دستمزدها، هزینه‌ی تمام شده برای طراحی هر متر مربع نما25 تا 30 هزار تومان می‌باشد.

در بین متریال‌های موجود ، نمای سنگی ساده تقریباً کم ترین هزینه را دارد و در مورد نماهای کلاسیک یا رومی، هزینه بالاتر می‌رود. هزینه سنگ نمای ساده حدود 100 هزار تومن برای هر متر مربع است، اما برای نمای رومی می‌تواند تا 200 هزار تومان بالا رود. هزینه استفاده از نمای آجری نسوز برای ساختمان هم بین 60تا  100 هزار تومان برای هر متر مربع می‌باشد.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

در شبکه های اجتماعی

تماس با ما

برای ارتباط با ما می توانید از راه های زیر استفاده نمایید:

  • موبایل: 149 77 32 0912
  • ایمیل:hooman.sarabi.architect@gmail.comm
  • آدرس پستی: ایران- تهران- خپاسدارن - میدان هروی - خ وفامنش